1000250511 |
Els fenòmens astronòmics. Petits Talents Científics. Cicle mitjà i superior d'EP |
2017-2018 |
Seminari. Educació Primària |
|
|
|
18/10/2017 - 14/2/2018 (20 hores) de 17:30h a 19:30h |
|
Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació |
|
Passeig Lluis companys, 23 (Barcelona)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Consorci d'Educació de Barcelona
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
12/09/2017 - 26/09/2017 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
El programa Petits talents científics organitza un curs de formació per tal de fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat de primària.
El curs proporciona als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que poden ajudar als mestres a implementar metodologies més participatives i creatives a l’aula i que permeten la realització de petits treballs de recerca i de pràctiques experimentals per part dels alumnes.
Com a cloenda del curs se celebrarà un Encontre d’experiències, en el qual l’alumnat participarà en un congrés on exposarà els projectes elaborats, en una mostra de pòsters i un seguit d’activitats científiques.
A més, els centres educatius dels mestres participants poden sol.licitar una xerrada- taller sobre ciència adreçada al Claustre de professorat per compartir la metodologia i els objectius de Petits Talents Científics.
Organitzen: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi)
Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB)
EduCaixa-Obra Social “la Caixa”
Els docents seran Jordi Marti, Arnau Amat i Victor Grau (professors de didàctica de les ciències de la Universitat de Vic) i Jordi Aloy (científic d’EduCaixa-Obra Social “la Caixa).
|
| |
Objectius |
• Fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat de primària.
• Proporcionar als i a les mestres recursos i orientacions pedagògiques per tal que puguin portar la pràctica experimental i la recerca a l’aula.
• Afavorir la programació coordinada entre els docents dels diferents cicles d’un mateix centre educatiu.
• Despertar el interès de l’alumnat per a l’aprenentatge de la ciència. Canviar les idees preconcebudes sobre la ciència i els científics entre els infants.
• Millorar el nivell competencial de l’alumnat d’educació primària en ensenyaments científics.
|
| |
Continguts |
El tema central del curs seran els fenòmens astronòmics. L’objectiu és comprendre quins són els conceptes nuclears que cal treballar a l‘aula sobre els moviments de la Terra que expliquen el dia i la nit i les estacions, el sistema solar, el astres (planetes, satèl•lits, asteroides i cometes), el Sol, la complexitat de l’Univers i altres temes relacionats. Es treballaran tant els continguts clau com, sobretot, com transmetre’ls i treballar-los a l’aula amb els alumnes
Sobre aquest tema durem a terme les següents sessions:
-Sessió 1 (18/10/17) Investigar per comprendre el moviment dels astres. Es presentarà la metodologia d'investigació per modelitzar enfocada a treballar els continguts descrits al currículum de primària sobre astronomia.
-Sessió 2 (8/11/17): Coneixements bàsics d’astronomia per a mestres de primària.
Un científic expert divulgarà les idees bàsiques que necessitaria saber qualsevol mestre de primària sobre el moviment celeste.
-Sessió 3 (22/11/17): Observació i modelització dels fenòmens astronòmics a treballar a primària.
L’objectiu és ajudar al professorat a guiar l’observació i la representació dels moviments dels astres per explicar fenòmens com el dia i la nit, les estacions de l’any i les fases de la lluna.
-Sessió 4 (10/1/18): Observació i modelització de fenòmens òptics de l’atmosfera. L’objectiu és ajudar a comprendre fenòmens òptics atmosfèrics, com ara el color del cel, per tal que els docents puguin investigar-los amb infants de primària.
-Sessió 5 (24/1/18): Revisió de les investigacions. La sessió estarà enfocada a donar suport a les investigacions que s’estiguin portant a terme a les escoles.
-Sessió 6 (14/2/18): Comuniquem i avaluem la nostre investigació. La sessió es desenvoluparà per tal de preparar les presentacions del congrés i com avaluar els aprenentatges al llarg del procés.
El 19 i el 26 d’abril de 2018 es realitzaran els Encontres d’experiències del curs que consistiran en un congrés d’experiències presentades per l’alumnat, una mostra de pòsters elaborats i presentats per l’alumnat i una oferta d’activitats científiques per les escoles participants.
|
| |
Avaluació |
Es donaran pautes per avaluar els projectes mitjançant rúbriques, durant les sessions del curs. El professorat participant haurà de documentar la seva activitat a l’aula i aportar evidències dels resultats dels seus alumnes respecte l’elaboració d’un projecte. Per últim, també es valorarà la participació activa del professorat en el curs i el aconseguir una bona participació del seu alumnat en el congrés d’Encontres d’experiències.
Avaluació de procediments:
En acabar el curs s’avaluarà:
• L’adequació curricular dels continguts
• Els experiments i les activitats proposades pel formador
• Els materials i recursos emprats
• Les aptituds del formador
|
| |
Requisits de certificació |
Per obtenir el certificat de l’activitat s’ha de realitzar el 80% d’hores presencials i presentar una experiència realitzada a l’aula amb l’alumnat en el congrés final (“Encontre d’experiències”).
|
| |
Persones destinatàries |
Mestres dels cicles mig i superior de primària de diferents escoles de la ciutat
|
| |
E-mail |
bsin@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dimecres |
18/10/2017 |
1730 |
1930 |
Sessió 2 |
dimecres |
08/11/2017 |
1730 |
1930 |
Sessió 3 |
dimecres |
22/11/2017 |
1730 |
1930 |
Sessió 4 |
dimecres |
10/01/2018 |
1730 |
1930 |
Sessió 5 |
dimecres |
24/01/2018 |
1730 |
1930 |
Sessió 6 |
dimecres |
14/02/2018 |
1730 |
1930 |
|
| |